Κυριακή 31 Μαΐου 2020
B4 6η Ενότητα -Τα είδη των Αντωνυμιών- Προσωπική - Κτητική αντωνυμία ασκήσεις
B4 Απαρέμφατα & Μετοχές ρημάτων- μέση φωνή
Σάββατο 30 Μαΐου 2020
Β4 Σχηματισμός και κλίση οριστικής έγκλισης ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΥ βαρύτονων αφωνόληκτων ρημάτων Μ.Φ
Α1,Α2,Α3,Α4 Αρχαϊκή εποχή - Oι πανελλήνιοι δεσμοί -Τα γράμματα
Παρασκευή 29 Μαΐου 2020
Β1 Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων
Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων -παρουσίαση : https://www.slideshare.net/isakell/ss-16222000
Β1 Η ίδρυση, η εξέλιξη και ο εκχριστιανισμός του Ρωσικού Κράτους
Β4 ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ - ΑΜΕΤΑΒΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ-TO ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ν γλςσσα υπ -αντ-καατηγ
Τετάρτη 27 Μαΐου 2020
Α1,Α2,Α3,Α4 -( ΣΥΝΕΧΕΊΑ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Β4 Οι διαθέσεις του ρήματος.
Τρίτη 26 Μαΐου 2020
B4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΧΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ -ΟΡΙΣΤΙΚΗ (Μερος 2ο)
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/parakeimenos-mesis(s-l).htm
Β1 Επικοί αγώνες και επέκταση της αυτοκρατορίας
Ασκηση 1α)Ποιες πληροφορίες αντλούμε από το παράθεμα για τα επεκτατικά σχέδια του Νικηφόρου Φωκά; 1β) Από τον τρόπο με τον οποίο απευθύνεται στο χαλίφη αλλά και από όσα του λέει, επιβεβαιώνεται ο χαρακτηρισμός «στρατηγός – αυτοκράτορας»;
Στη μάχη της κλεισούρας οι μαχητές σου τράπηκαν σε φυγή σαν κοπάδι ζώων. [...] Τα ψηλά κτίρια γκρεμίστηκαν και τα ερειπιά τους, κάποτε ακμαία κέντρα, έχουν γίνει ακατοίκητη έρημος. Μόνο η κραυγή της κουκουβάγιας και ο αντίλαλος της στις κολόνες αντηχούν στην ερημιά.
Η Αντιόχεια δεν είναι μακριά. Σύντομα θα φτάσω εκεί με πολυάριθμο στρατό [...]. Εσύ που κατοικείς τις αμμώδεις ερήμους, να' σαι καταραμένος! Γύρνα στη χώρα Σάνα, την πρώτη σου πατρίδα. Σύντομα θα κατακτήσω την Αίγυπτο με το σπαθί μου κι ο πλούτος της θα γεμίσει το θησαυροφυλάκιο μου [...].
Θα κατακτήσω όλη την Ανατολή και τη Δύση και θα διαδώσω παντού τη θρησκεία του σταυρού.
S. Vryonis, Byzantium and Europe,Λονδίνο 1967, 87-88.
Βυζαντινή εποποιία και οικονομία
Ο Ιωάννης Τζιμισκής δεν μπόρεσε να κατακτήσει τα Εκβάτανα (Σημ.:εδώ τη Βαγδάτη),αλλά έλαβε δώρα από τους Μουσουλμάνους αξίας τριών εκατομμυρίων χρυσών και αργυρών νομισμάτων• όταν επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, τέλεσε μεγάλο θρίαμβο, στη διάρκεια του οποίου χρυσάφι, ασήμι, μπαχαρικά και μεταξωτά ενδύματα παρέλασαν μπροστά στα έκθαμβα μάτια των κατοίκων σε μια θριαμβική πομπή (προέλευσις) προς την αγορά (forum)
Ο Βασίλειος Β΄, πεθαίνοντας, άφησε τα ταμεία τόσο γεμάτα, ώστε να εντυπωσιαστεί όχι μόνο ο Ψελλός αλλά και οι Μουσουλμάνοι. Αραβική πηγή του ύστερου 11ου αι. μας πληροφορεί ότι ο Βασίλειος [...] άφησε 10.000 καντάρια χρυσών νομισμάτων (=72.000 χρυσά νομίσματα) και μαργαριτάρια αξίας 54 εκατομ. δηναρίων. Ο Ψελλός αναφέρει 200.000 τάλαντα ή λίτρες χρυσού σε μετρητά, δηλαδή 14.4 εκατομμύρια χρυσά νομίσματα.
Α. E. Laiou, The Economic History of Byzantium [=Dumbarton Oaks Studies 39], Washington D. C. 2002, 715.
Κυριακή 24 Μαΐου 2020
Β4 ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ραψ. ψ,ω Περιλήψεις -ραψ Ω 468-677. Ανάλυση
B4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΧΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
B1 Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
1)Ποιες είναι οι άθλιες συνήθειες των Λατίνων (καθολικών)σύμφωνα με τον Φώτιο; (πηγή σελ 40.)
Ο Φώτιος [...]αναφέρει τις άθλιες συνήθειες και τις ψευδείς διδασκαλίες που επέβαλαν οι μοχθηροί Λατίνοι στους άτυχους Βουλγάρους: αυτές περιλάμβαναν την πρακτική της νηστείας του Σαββάτου και τη συντόμευση της Τεσσαρακοστής κατά μια εβδομάδα, την καταδίκη των νυμφευμένων ιερέων και την επιμονή στο ότι μόνο επίσκοποι μπορούν να τελούν το μυστήριο του χρίσματος [...]. Ακόμη σοβαρότερο ήταν το γεγονός, τόνιζε ο Φώτιος, ότι οι λατίνοι κληρικοί στη Βουλγαρία προπαγάνδιζαν το δόγμα της διπλής εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος• αυτό ήταν καθαρή αίρεση [...].
D. Obolensky, Η Βυζαντινή Κοινοπολιτεία. Η Ανατολική Ευρώπη, 500-1453, μετ. Γ. Τσεβρεμές, Θεσσαλονίκη 1991, 158-159.
Όταν ο Κωνσταντίνος ήταν στη Βενετία, μαζεύτηκαν οι λατινοι επίσκοποι, ιερείς και μοναχοί και στράφηκαν εναντίον του, όπως οι κουρούνες ενάντια στο γεράκι, και διατύπωσαν την αίρεση των τριών γλωσσών, λέγοντας: «Πώς συμβαίνει να έχεις επινοήσει για τους Σλάβους μια γραφή και να τους διδάσκεις κείμενα γραμμένα σ' αυτή, μια γραφή που δεν τη βρήκε ποτέ κανένας ως σήμερα ούτε απόστολος ούτε πάπας ούτε ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ούτε κι ο Ιερώνυμος; Εμείς ξέρουμε μόνο τρεις γλώσσες, στις οποίες επιτρέπεται να δοξολογείται γραπτώς ο θεός, την εβραϊκή, τη λατινική και την ελληνική». Ο Φιλόσοφος απάντησε: «Μήπως η βροχή δεν έρχεται από το Θεό και δεν πέφτει για όλους τους ανθρώπους; Μήπως ο ήλιος δεν λάμπει για όλους τους ανθρώπους και μήπως όλοι δεν αναπνέουμε τον ίδιο αέρα; [...] Πολλοί λαοί έχουν δική τους γραφή και κάθε λαός τιμά το θεό στη δική του γλώσσα [...]».
Βίος Κωνσταντίνου, γερμ. μετ. Jo. Bujnoch (Slavische Geschichtschreiber 1), Γκρατς-Βιέννη-Κολονία 1958, 71-72
Σάββατο 23 Μαΐου 2020
Α1,Α2,Α3,Α4 ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣIΛΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡIΣΤΟΚΡΑΤIΑ
Β4 Νεοελ/κη Λογ/χνια "ΚΙ ΟΜΩΣ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΔΕΝ ΕΡΧΟΤΑΝ" ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ
Ανάλυση μαθήματος https://2stav-glossa.blogspot.com/2013/12/blog-post_4.html -
Δευτέρα 11 Μαΐου 2020
Β4 Λυομαι σχηματισμος της οριστικης
Β4 η κλίση της μετοχής -ενεργητική φωνή
Β4 Περίληψη Ραψ Χ και Χ 247-394 Αναλυτική επεξεργασία
Β 4 ΙΛΙΆΔΑ ραψ Ρ,Σ,Τ,Υ,Φ, ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ
Β1 Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ' και η αυγή της Νέας Εποχής
B4 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΟΙ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ
A1,A2,A3,A4 ΑΡΧΑΪΚΉ ΕΠΟΧΉ - Η ΣΠΑΡΤΗ
Πέμπτη 7 Μαΐου 2020
Β4 ΦΩΝΕΣ -ΣΥΖΥΓΙΕΣ ΡΗΜΑΤΩΝ
Τετάρτη 6 Μαΐου 2020
Β4 Ραψ. Ο, Π Περιληψεις -Αναλυση Π 684-867
Β4 ΙΛΙΑΔΑ ραψ. Κ, Λ, Μ, Ν, Ξ, Περιληπτικά
A1,A2,A3,A4 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ -ΠΟΛΙΣ ΚΡΑΤΟΣ - Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ
Παρασκευή 1 Μαΐου 2020
B4 Ν. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ-
5 λεπτο Θεατρικό https://www.youtube.com/watch?time_continue=41&v=0FztyCtL3G8
Παρουσίαση - βιογραφια Α.Τσεχοφ και ανάλυση κειμένου
https://www.slideshare.net/Vaspanag/ss-43380795
Σχεδιαγραμμα μαθηματος- ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ-ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ-
ΘΕΜΑ: Η στάση της δασκάλας απέναντι στην εκμετάλλευση (φάρσα) του αφεντικού.
Κεντρική Ιδέα: Η παθητική στάση των εργαζομένων απέναντι στην οικονομική και κοινωνική εκμετάλλευση.
Θεματικά κέντρα του αφηγήματος:α)Η δειλή και παθητική συμπεριφορά της εργαζόμενης,η ψυχολογική πίεση και η εκμετάλλευσή της από τον εργοδότη β)η φάρσα του αφεντικού γ) ο ρόλος της δασκάλας.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η Ενότητα: «Τις προάλλες… Ευχαριστώ, ψιθύρισε».
2η Ενότητα: «Πετάχτηκα… βγήκε».
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1η: Η φάρσα του εργοδότη-πατέρα.
2η: Η αντίδραση του εργοδότη-πατέρα και η μοιρολατρική στάση της δασκάλας.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ
- Αφηγητής είναι ο εργοδότης της δασκάλας, της δεσποινίδας Ιουλίας. Εσωτερική Αφήγηση είναι πρόσωπο της ιστορίας
- Παντογνώστης αφηγητής ο οποίος γνωρίζει τις σκέψεις της συνομιλήτριάς του.
- Στην αρχή και στο τέλος του διηγήματος επιλέγει την α’πρόσωπη αφήγηση, ενώ ενδιάμεσα αφηγείται σε γ’ πρόσωπο.
- Ο τρόπος παρουσίασης των προσώπων έχει χαρακτηριστικά θεατρικής σκηνής.
Αφηγηματικοί τρόποι
α.Περιγραφές. β. Διάλογος.
Το διήγημα στηρίζεται κυρίως στο διάλογο μέσα από τον οποίο διαγράφονται οι χαρακτήρες των ηρώων, υπάρχει όμως και η περιγραφή (αντιδράσεις και κινήσεις της Ιουλίας).
ΓΛΩΣΣΑ: Η γλώσσα είναι απλή,άμεση, παραστατική κατανοητή με σύντομες και περιεκτικές φράσεις. Προσεκτική επιλογή των λέξεων. Ο λόγος του αφηγητή θέτει ένα τόσο σοβαρό και σημαντικό θέμα με λίγα και απλά λόγια.
ΥΦΟΣ: το ύφος είναι απλό και λιτό(απουσιάζουν τα σχήματα λόγου).Έχει χιουμοριστική διάθεση,είναι γρήγορο, ζωντανό και παραστατικό χάρη στο διάλογο και ρεαλιστικό (απεικονίζει την πραγματικότητα) - αλλά και θεατρικό (διάλογος)
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ:
Προσωποποιήσεις:§2 «νευρικός βήχας», §4 «η φωνή της έτρεμε»
Μεταφορές.§3 «να’χεις τα μάτια σου τέσσερα»,
§ 5 «σκληρό μάθημα»
Παρομοιώσεις: §5 «σαν χαζή»
1) Ποια είναι τα θεματικά κέντρα του διηγήματος;
2) Χωρίστε το αφήγημα σε δύο ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμιά.
3.α)Ποιος ο ρόλος του(της)δασκάλου(-ας) άλλοτε και τώρα;Τι οφείλει να μεταδίδει στους μαθητές; β)Η δασκάλα του διηγήματος μπορεί να γίνει «παράδειγμα προς μίμηση» για τους μαθητές της; Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας.
Α1,Α2,Α3,Α4 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
https://www.youtube.com/watch?v=xlP383EHG-I
Ο Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ
Παρουσίαση
https://www.slideshare.net/irinikel/b-a-42096887
video
https://www.youtube.com/watch?v=G0cyWBFCHUE&t=217s
Χάρτης β αποικισμού ( πατήστε το τετραγωνάκι αριστερά και στη νέα σελίδα κάντε κλικ στα μικρά τετραγωνάκια κάτω) http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2822?locale=el
κι άλλος χάρτης
https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=fa9d6bedacb44092a63b99adee8f2eac
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
2) Σε ποιες περιοχές εξαπλώθηκαν οι Έλληνες κατά τον Β αποικισμό;
3) Ποιες ήταν οι συνέπειες του Β αποικισμού;
4) Συμπληρώστε τα κενά του κειμένου με τις παρακάτω λέξεις:
πόλη-κράτος, εμπόριο, Ιταλία,αποικίες, μητρόπολη,φιλικές, γης
Από τον 8ο αι. έως και τον 6ο αι. π.Χ. οι Έλληνες ίδρυσαν πολλές _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Οι περισσότερες έγιναν στον Εύξεινο Πόντο, στη Σικελία και στην Κάτω _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.Κάθε αποικία είχε στενούς δεσμούς με τη _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ , αλλά ήταν μια
ανεξάρτητη _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Βασική αιτία της μετανάστευσης των Ελλήνων ήταν η έλλειψη_ _ _ _ _ _ _ _για καλλιέργεια. Με την ίδρυση των αποικιών αναπτύχθηκε σημαντικά το_ _ _ _ _ _ _ . Οι σχέσεις όμως των αποίκων με τους ντόπιους δεν ήταν πάντα
_ _ _ _ _ _ _.
5)Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Στήλης Α με αυτές της Στήλης Β.
Α΄ Β΄
I. Μεγάλη Ελλάδα (α) συνέπεια Β΄ ελληνικού αποικισμού
II. Οικιστής (β) Κάτω Ιταλία
III. Κοπή νομισμάτων (γ) συνέπεια Α΄ και Β΄ ελληνικού αποικισμού
IV. Ανάπτυξη εμπορίου (δ) αρχηγός αποστολής