Κυριακή 31 Μαΐου 2020

B4 6η Ενότητα -Τα είδη των Αντωνυμιών- Προσωπική - Κτητική αντωνυμία ασκήσεις

Τα είδη των Αντωνυμιών
Η προσωπική αντωνυμία στα Νέα Ελληνικά
H κτητική αντωνυμία
Ασκήσεις 
1)Να διακρίνετε στις παρακάτω προτάσεις από τις λέξεις που είναι γραμμένες με μπλε γράμματα ποιες είναι οριστικό άρθρο και ποιες τύποι της προσωπικής αντωνυμίας.
2)Να διακρίνετε το οριστικό άρθρο και τους τύπους της κτητικής αντωνυμίας
3)Να βρεις ποιες αντωνυμίες είναι προσωπικές και ποιες είναι κτητικές
3)Να διακρίνετε τους τύπους του οριστικού άρθρου, της προσωπικής και της κτητικής αντωνυμίας.

B4 Απαρέμφατα & Μετοχές ρημάτων- μέση φωνή

  Απαρέμφατα & Μετοχές ρημάτων α΄ συζυγίας-μέση φωνή
Απαρέμφατα & Μετοχές Μ.Φ. καταλήξεις
Τα απαρέμφατα και οι μετοχές στον αόριστο δεν παίρνουν αύξηση, - στον παρακείμενο ο αναδιπλασιασμός διατηρείται-
Κλίση των μετοχών
       ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)Σχημάτισε τα απαρέμφατα μέσης φωνής των ρημάτων
2)Σχημάτισε τα απαρέμφατα μέσης φωνής των ρημάτων
3)Να μεταφέρετε τα απαρέμφατα στη μ.φ. στο χρόνο που βρίσκονται
4)Να σχηματίσετε το αρσενικό γένος της μετοχής μέσης φωνής των ρημάτωνhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/metoxi-MESIS-1.htm
5)Οι τύποι της ενεργητικής μετοχής να μεταφερθούν στη μέση φωνή

Σάββατο 30 Μαΐου 2020

Β4 Σχηματισμός και κλίση οριστικής έγκλισης ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΥ βαρύτονων αφωνόληκτων ρημάτων Μ.Φ

XΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ -Σχηματισμός και κλίση οριστικής έγκλισης  ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΥ  βαρύτονων αφωνόληκτων ρημάτων Μ.Φ 
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
  ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ- ΜΕΣΗ Φ. -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
1)Σχημάτισε τις καταλήξεις του υπερσυντέλικου μέσης φωνής του ρ. γράφομαι http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/klisi.ypers.me5.htm
2)Σχημάτισε τις καταλήξεις του υπερσυντέλικου μέσης φωνής του ρ. πείθομαι http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/klisi.ypers.me6.htm
3) Κλίνε τον Υπερσυντέλικο του ρ. κωλύομαι
4)Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα με τους χρόνους που ζητούνται στο πρόσωπο που δίνεται http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/2askiseis/a16/a16-2.htm

Α1,Α2,Α3,Α4 Αρχαϊκή εποχή - Oι πανελλήνιοι δεσμοί -Τα γράμματα


Τα γράμματα–Σχεδιάγραμμαhttp://amaleo.gr/category/kef-9/
ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ http://amaleo.gr/ta-grammat
 Άσκηση συμπλήρωσης κενών
     Λ……… ποίηση. Ενδιαφέρεται για τον ψυχικό κόσμο και τα………………… των ανθρώπων.
Θέματα: Ύμνοι στους Θεούς, στις νίκες των αθλητών και στα
στρατιωτικά κατορθώματα,Οι χαρές της ζωής, οι χαρές και οι λύπες του έρωτα,Έπαινοι στις πολιτικές αρετές, Σάτιρα των ελαττωμάτων των ανθρώπων.Τα ποιήματα αυτά τα τραγουδούν οι δημιουργοί τους ή μια ομάδα τραγουδιστών. Συνοδεύονται από τη μουσική της …………… ή του……………….
Διάσημοι ποιητές: ο Α…………….…. , ο Σ…………….. , ο Μ…………….. , ο Α…………….. , η Σ……………..,
  ο Α…………….…. και ο Π……………………..
    Φιλοσοφία
Κάποιοι προσπαθούν να εξηγήσουν τη δημιουργία του κόσμου, τα φυσικά φαινόμενα και το νόημα της ζωής με τρόπο λογικό και όχι με τη…………………….…, όπως γινόταν ως τότε. Είναι οι φιλόσοφοι: ο Θ……….. (προέβλεψε την έκλειψη του ηλίου), ο Αναξίμανδρος (σχεδίασε τον πρώτο χάρτη ουρανού και γης), ο Αναξιμένης, ο Η………………., ο Π…………….…… Αναπτύσσονται έτσι οι επιστήμες: η φιλοσοφία, η α…………..…., η γ……..…………, η μετ……….…….… και 
τα μ…………….…….

Παρασκευή 29 Μαΐου 2020

Β1 Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων


Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων -παρουσίαση : https://www.slideshare.net/isakell/ss-16222000
 Με βάση το παρακάτω κείμενο να απαντήσετε τις ερωτήσεις
1.Για ποιο λόγο εξεγέρθηκε ο πληθυσμός του Rossano (Καλαβρία);
2. Με ποιο τρόπο εκφράστηκε η δυσαρέσκεια των εξεγερμένων;
               Στάση των κατοίκων του Ροσσάνο (965-966)
    Κυβερνούσε τότε και τις δύο περιοχές, δηλαδή την (υπόλοιπη) Ιταλία και την Καλαβρία μας, ο μάγιστρος (είδος αξιώματος) Νικηφόρος Εξακιονίτης [...]. Ο μάγιστρος [...] σκέφτηκε να κατασκευάσει τα λεγόμενα χελάνδια (τύπος βυζαντινού πολεμικού πλοίου) σε κάθε πόλη της Καλαβρίας και μ' αυτά όχι μόνο να διαφυλάξει την ασφάλειά τους και να τις απαλλάξει από κινδύνους, αλλά επίσης να παραδώσει στον αφανισμό τη γειτονική και εχθρική Σικελία. Αυτό όμως δεν μπόρεσαν να το ανεχτούν οι κάτοικοι του Ροσσάνο, γιατί ήταν ασυνήθιστοι να υπηρετούν στα χελάνδια και (έτσι), ενώ είχαν ναυπηγήσει τα πλοία και έμελλαν να τα καθελκύσουν στη θάλασσα, παρακινημένοι από υπέρμετρο ζήλο [...], όρμησαν με μεγάλο θόρυβο και πυρπόλησαν τα πλοία και κρέμασαν τους καπετάνιους τους. [...]
Βίος Νείλου του Νέου, κεφ. 60-62,έκδ. P. Germano Giovanelli,
Badia di Grottaferrata 1972, 101-103.

Β1 Η ίδρυση, η εξέλιξη και ο εκχριστιανισμός του Ρωσικού Κράτους

 Η ίδρυση, η εξέλιξη και ο εκχριστιανισμός του Ρωσικού Κράτους
Ερώτηση 2 (σχολ. βιβλ.):Διαβάστε με προσοχή τους όρους της συνθήκης του 944. Σε ποιους περιορισμούς υπέκειτο η παραμονή των Ρώσων εμπόρων στην Κωνσταντινούπολη; 
        Από τη δεύτερη βυζαντινορωσική συνθήκη (944)
    Όταν οι ρώσοι πρεσβευτές και οι έμποροι φτάσουν στη Βασιλεύουσα, οφείλουν να καταλύσουν κοντά στο ναό του Αγίου Μάμαντα. Εκεί θα στείλουμε ένα υπάλληλο, που θα καταγράψει τα ονόματά τους, και θα λάβουν μηνιαίο βοήθημα. Οι Ρώσοι πρέπει να μπαίνουν στην Πόλη από ορισμένη πύλη, συνοδευόμενοι από υπαλλήλους, άοπλοι και σε ομάδες 50 ανδρών κάθε φορά. Επιτρέπεται να εμπορεύονται ανά-λογα με τις ανάγκες τους και να επιστρέφουν πάλι στη χώρα τους. Οι αποχωρούντες Ρως λαμβάνουν από εμάς εφόδια και ό,τι χρειάζονται για τον εξοπλισμό των πλοίων τους. [...] Δεν επιτρέπεται όμως να ξεχειμωνιάζουν κοντά στο ναό του Αγίου Μάμαντα. Παλαιορωσικό Χρονικό του Νέστορος, γερμ. έκδ. R.
                                              Trautmann, Λειψία 1931, 30-31.
 

Β4 ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ - ΑΜΕΤΑΒΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ-TO ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Ρήματα  ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΆ - ΑΜΕΤΆΒΑΤΑ -ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΊΜΕΝΟ
 Όταν, η  ενέργεια του ρήματος πηγαίνει σε κάτι,κάποιον άλλον , τότε λέμε πως το ρήμα είναι μεταβατικό.
Όταν έχουμε ρήματα που δηλώνουν απλώς ενέργεια,  και η ενέργεια αυτή δεν πηγαίνει κάπου αλλού, τότε λέμε πως το ρήμα είναι  αμετάβατο.
Το πρόσωπο ή το πράγμα  στο οποίο πηγαίνει η ενέργεια του υποκειμένου   το ονομάζουμε αντικείμενο.
Για να συμπληρωθεί η έννοια ενός  μεταβατικού ρήματος άλλοτε χρειάζεται ένα αντικείμενο =  μονόπτωτα ρήματα κι άλλοτε δύο αντικείμενα =  δίπτωτα ρηματα 
                        Παρουσίαση
                     Διαδραστικές ασκήσεις
1)Να βρεις το υποκείμενο και το αντικείμενο των παρακάτω προτάσεων
2)Επανάληψη στη θεωρία για το αντικείμενο της ν.ε.
3)Άμεσο και έμμεσο αντικείμενο
4)Άμεσο και έμμεσο αντικείμενο
5)Άμεσο και έμμεσο αντικείμενο
6)Άμεσο και έμμεσο αντικείμενο
7)Άσκηση στα μονόπτωτα και στα δίπτωτα ρήματα

ν γλςσσα υπ -αντ-καατηγ

Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο στα νέα ελληνικά

Τετάρτη 27 Μαΐου 2020

Α1,Α2,Α3,Α4 -( ΣΥΝΕΧΕΊΑ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

 ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 
  Ερώτηση
 Να εξηγήσετε σύντομα τι σημαίνουν οι παρακάτω ιστορικοί όροι: α) Ηλιαία β) οστρακισμός
  ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)Άσκηση στην ενότητα "Η Αθήνα, Πορεία προς τη Δημοκρατία"
μέρος 1ο 
Άσκηση στην ενότητα "Η Αθήνα, Πορεία προς τη Δημοκρατία" μέρος 2ο 
 2)Άσκηση στις μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα και του Κλεισθένη 

Β4 Οι διαθέσεις του ρήματος.

Διάθεση είναι μια ιδιότητα του ρήματος με την οποία φαίνεται αν το υποκείμενο ενεργεί ή δέχεται μια ενέργεια ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.
Ενεργητική διάθεση έχουν τα ρήματα που δείχνουν πως το υποκείμενο ενεργεί (λάμπει, φωτίζει).
Ουδέτερη διάθεση έχουν τα ρήματα που δείχνουν πως το υποκείμενο ούτε ενεργεί ούτε δέχεται κάποια ενέργεια, απλώς βρίσκεται σε μια κατάσταση.
Μέση διάθεση έχουν τα ρήματα που δείχνουν πως το υποκείμενο ενεργεί και η ενέργεια επιστρέφει στο ίδιο το υποκείμενο (ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ)
Παθητική διάθεση έχουν τα ρήματα που δείχνουν πως το υποκείμενο δέχεται μια ενέργεια, παθαίνει κάτι ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΛΛΟ.
Σε ποια διάθεση ανήκει το ρήμα το καταλαβαίνουμε από το νόημα της πρότασης.Με άλλα λόγια, το ίδιο ρήμα μπορεί να είναι άλλοτε σε ενεργητική διάθεση, άλλοτε στην παθητική κι άλλοτε στη μέση, π.χ.
   Η μαμά χτενίζει την κόρη της.             ενεργητική διάθεση
   Η μαμά χτενίστηκε από την κόρη της.    παθητική   διάθεση
   Η μαμά χτενίζεται.                                μέση      διάθεση
  και 1 παράδειγμα  ουδέτερης διάθεσης
   Ο Γιώργος κοιμάται                                 ουδέτερη διάθεση 
 Γι' αυτό πρέπει να προσέχουμε καλά το νόημα κάθε πρότασης!
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ
1)Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.
2)Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.
3)Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.
4)Να εντοπίσεις στο παρακάτω κείμενο σε ποια διάθεση βρίσκονται τα ρήματα με μπλε χρώμα.
   

Τρίτη 26 Μαΐου 2020

B4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΧΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ -ΟΡΙΣΤΙΚΗ (Μερος 2ο)

ΧΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ -Σχηματισμός και κλίση οριστικής έγκλισης ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΥ των βαρύτονων αφωνόληκτων ρημάτων Μ.Φ 
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/Parakeimenos-af-bar.htm
  ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
      ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ - ΜΕΣΗ Φ. -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
1)Άσκηση σωστού λάθους στο σχηματισμό του παρακείμενου μ.φ.
2)Κλίνε τον Παρακείμενο του ρ. θύομαι 
3)Κλίνε τον Παρακείμενο του ρ. στρατεύομαι
4)Άσκηση σωστού λάθους στο σχηματισμό του παρακείμενου μ.φ.
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/parakeimenos-mesis(s-l).htm
5)Κλίνε τον Παρακείμενο του ρ. διώκομαι, συμπληρώνοντας το χαρακτήρα.http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/klisi.park.me4.htm 
6) Κλίνε τον Παρακείμενο του ρ. γράφομαι, συμπληρώνοντας το χαρακτήρα.http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/klisi.park.me5.htm
7)Κλίνε τον Παρακείμενο του ρ. πείθομαι, συμπληρώνοντας το χαρακτήρα. http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/klisi.park.me6.htm
 

Β1 Επικοί αγώνες και επέκταση της αυτοκρατορίας

    Επικοί αγώνες και επέκταση της αυτοκρατορίας 
Παρουσίαση 2) https://slideplayer.gr/slide/12707778/
 Ασκηση 1α)Ποιες πληροφορίες αντλούμε από το παράθεμα για τα επεκτατικά σχέδια του Νικηφόρου Φωκά; 1β) Από τον τρόπο με τον οποίο απευθύνεται στο χαλίφη αλλά και από όσα του λέει, επιβεβαιώνεται ο χαρακτηρισμός «στρατηγός – αυτοκράτορας»;
                   Επιστολή του Νικηφόρου Φωκά στο χαλίφη
Στη μάχη της κλεισούρας οι μαχητές σου τράπηκαν σε φυγή σαν κοπάδι ζώων. [...] Τα ψηλά κτίρια γκρεμίστηκαν και τα ερειπιά τους, κάποτε ακμαία κέντρα, έχουν γίνει ακατοίκητη έρημος. Μόνο η κραυγή της κουκουβάγιας και ο αντίλαλος της στις κολόνες αντηχούν στην ερημιά.
  Η Αντιόχεια δεν είναι μακριά. Σύντομα θα φτάσω εκεί με πολυάριθμο στρατό [...]. Εσύ που κατοικείς τις αμμώδεις ερήμους, να' σαι καταραμένος! Γύρνα στη χώρα Σάνα, την πρώτη σου πατρίδα. Σύντομα θα κατακτήσω την Αίγυπτο με το σπαθί μου κι ο πλούτος της θα γεμίσει το θησαυροφυλάκιο μου [...].
  Θα κατακτήσω όλη την Ανατολή και τη Δύση και θα διαδώσω παντού τη θρησκεία του σταυρού.

            S. Vryonis, Byzantium and Europe,Λονδίνο 1967, 87-88.
Άσκηση 2) Ποιες ήταν οι άμεσες οικονομικές συνέπειες της βυζαντινής εποποιίας, σύμφωνα με το παρακάτω παράθεμα και ποιες,κατά τη γνώμη σου,οι έμμεσες ψυχολογικές συνέπειες;
          Βυζαντινή εποποιία και οικονομία
Ο Ιωάννης Τζιμισκής δεν μπόρεσε να κατακτήσει τα Εκβάτανα (Σημ.:εδώ τη Βαγδάτη),αλλά έλαβε δώρα από τους Μουσουλμάνους αξίας τριών εκατομμυρίων χρυσών και αργυρών νομισμάτων• όταν επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, τέλεσε μεγάλο θρίαμβο, στη διάρκεια του οποίου χρυσάφι, ασήμι, μπαχαρικά και μεταξωτά ενδύματα παρέλασαν μπροστά στα έκθαμβα μάτια των κατοίκων σε μια θριαμβική πομπή (προέλευσις) προς την αγορά (forum) 
(Βλ. Λέων Διάκονος,Ιστοριαι, έκδ.C. B. Hase,Βόννη 1828,162-163).
Ο Βασίλειος Β΄, πεθαίνοντας, άφησε τα ταμεία τόσο γεμάτα, ώστε να εντυπωσιαστεί όχι μόνο ο Ψελλός αλλά και οι Μουσουλμάνοι. Αραβική πηγή του ύστερου 11ου αι. μας πληροφορεί ότι ο Βασίλειος [...] άφησε 10.000 καντάρια χρυσών νομισμάτων (=72.000 χρυσά νομίσματα) και μαργαριτάρια αξίας 54 εκατομ. δηναρίων. Ο Ψελλός αναφέρει 200.000 τάλαντα ή λίτρες χρυσού σε μετρητά, δηλαδή 14.4 εκατομμύρια χρυσά νομίσματα.
  Α. E. Laiou, The Economic History of Byzantium [=Dumbarton         Oaks Studies 39], Washington D. C. 2002, 715.







Κυριακή 24 Μαΐου 2020

Β4 ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ραψ. ψ,ω Περιλήψεις -ραψ Ω 468-677. Ανάλυση

 Ψ ('Aθλα επί Πατρόκλω): Το φάντασμα του Πατρόκλου εμφανίζεται στον Αχιλλέα και ζητά ταφή. Την άλλη μέρα ετοιμάζεται η πυρά και ανάμεσα στα θύματα είναι και δώδεκα νεαροί Τρώες. Την επομένη συλλέγονται τα κόκαλα του νεκρού και λαμβάνουν χώρα αγώνες προς τιμήν του με σπουδαία έπαθλα. Σε κάποιο από τα αγωνίσματα έρχονται αντιμέτωποι ο Οδυσσέας και ο Αίαντας, προοικονομώντας ένα επεισόδιο που δεν αναφέρεται στην Ιλιάδα.
 Ω (Έκτορος λύτρα): Ο Αχιλλέας με ασίγαστη μανία συνεχίζει να σέρνει το πτώμα του Έκτορα γύρω από τον τάφο του Πατρόκλου για δώδεκα μέρες. Οι θεοί δυσαρεστούνται και στέλνουν τη Θέτιδα να τον παρακινήσει να το δώσει στους Τρώες. Η Ίριδα και ο Ερμής βοηθούν τον Πρίαμο, που μεταφέρει πλούσια δώρα, να περάσει νύχτα τις γραμμές των Αχαιών. Ο Αχιλλέας θυμάται το δικό του πατέρα, η σκληρότητά του υποχωρεί μπροστά στον πόνο του Πριάμου και του παραδίδει το νεκρό, τον οποίο οι θεοί έχουν διαφυλάξει ανέπαφο. Στη δεκαήμερη ανακωχή που ακολουθεί οι Τρώες μαζεύουν ξύλα και την τελευταία μέρα ανάβουν την πυρά για τον Έκτορα.
     ραψ. Ω 468-677 Ανάλυση 
  Η ΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΙΑΜΟΥ 
Ο Αχιλλέας μονομαχεί με τον Έκτορα και τον σκοτώνει. Την επόμενη μέρα από το θάνατο του Έκτορα κηδεύεται ο Πάτροκλος και την επομένη της κηδείας του διοργανώνονται αθλητικοί αγώνες προς τιμήν του. Ωστόσο ο Αχιλλέας εξακολουθεί να κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα περιφέροντάς το τρεις φορές γύρω από τον τάφο του Πάτροκλου. Οι θεοί αγανακτούν και ο Δίας καλεί τη Θέτιδα να πείσει τον Αχιλλέα να πάρει τα λύτρα και να παραδώσει το νεκρό Έκτορα στον πατέρα του Πρίαμο. Παράλληλα στέλνει με ανάλογες οδηγίες την Ίριδα στον Πρίαμο, ο οποίος ξεκινά αμέσως με τη συνοδεία του κήρυκα Ιδαίου για το αχαϊκό στρατόπεδο. Ο Δίας τον οδηγεί με ασφάλεια στη σκηνή του Αχιλλέα. Η Ιλιάδα αρχίζει με την ικεσία του Χρύση και τελειώνει με την ικεσία του Πρίαμου. Η ικεσία του Χρύση δεν έγινε δεκτή από τον Αγαμέμνονα, ενώ η ικεσία του Πρίαμου έγινε δεκτή από τον Αχιλλέα.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΙΧΩΝ 468-677 (2 διδακτικές ώρες )
   ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1ο 2ΩΡΟ: η ερωτηση 1
 1)Στην αρχή του λόγου του ο Πρίαμος, ποιον θυμίζει στον Αχιλλέα, τι συγκρίνει; Σε ποιο στοιχείο στηρίζει την ικεσία του; (στίχοι 486-494)
 2ο 2ΩΡΟ: οι ερωτήσεις 2 και 3
2) Το μυθολογικό παράδειγμα της Νιόβης- Το κοινό δείπνο Αχιλλέα και Πρίαμου.α) Ο Αχιλλέας γνωρίζοντας πως θα ήταν δύσκολο για τον Πρίαμο, εξαιτίας του πόνου του για το χαμό του γιου του, να φάει, ποιο επιχείρημα χρησιμοποιεί, για να τον πείσει να
δειπνήσει μαζί του; (στίχοι 601-621) β) Ο Αχιλλέας συμμετέχει προσωπικά στην ετοιμασία του γεύματος. Τι ακολούθησε μετά
το τέλος του δείπνου; Στίχοι 629-633)
3)Διαδραστική άσκηση  Επανάληψη  Ω 468-677

B4 ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΧΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ

  ΧΡΟΝΟΙ ΒΑΡΥΤΟΝΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗ ΦΩΝΗ
 ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
      ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ - ΜΕΣΗ Φ. -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
Κλίνε την οριστική ενεστώτα  Μ.Φ. του ρήματος διώκομαι 
Συμπλήρωσε τα ρήματα με τις σωστές καταλήξεις οριστικής του ενεστώτα μ.φ.
      ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ- ΜΕΣΗ Φ. -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
Σχημάτισε την οριστική παρατατικού μέσης Μ.Φ. των ρημάτων 
Κλίνε στα α.ε. την οριστική παρατατικού Μ.Φ. του ρ. πείθομαι, συγκρίνοντάς τον με τα ν.ε.
        ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ- ΜΕΣΗ Φ. -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ
 Κλίνε την οριστική του μέλλοντα του ρήματος διώκομαι(Μ.Φ.)
 Συμπλήρωσε το χρονικό χαρακτήρα, ώστε να μεταφερθούν τα   ρήματα από τον ενεστώτα στον μέλλοντα μ.φ.
          ΑΟΡΙΣΤΟΣ - ΜΕΣΗ Φ. -ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΛΙΣΗ 
   Κλίνε την οριστική Αορίστου  Μ.Φ. του ρ. γράφομαι
 Άσκηση σχηματισμού Οριστικής Παρατατικού και Αόριστου   μ.φ. στα α.ε.
 Άσκηση αντικατάστασης ρημάτων σε προτάσεις, παρατατικός,   μέλλοντας, αόριστος
 

B1 Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους

 Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
 1)Ποιες είναι οι άθλιες συνήθειες των Λατίνων   (καθολικών)σύμφωνα με τον Φώτιο; (πηγή σελ 40.)
                Απόψεις του Φωτίου για τη ρωμαιοκαθολική Εκκλησία

Ο Φώτιος [...]αναφέρει τις άθλιες συνήθειες και τις ψευδείς διδασκαλίες που επέβαλαν οι μοχθηροί Λατίνοι στους άτυχους Βουλγάρους: αυτές περιλάμβαναν την πρακτική της νηστείας του Σαββάτου και τη συντόμευση της Τεσσαρακοστής κατά μια εβδομάδα, την καταδίκη των νυμφευμένων ιερέων και την επιμονή στο ότι μόνο επίσκοποι μπορούν να τελούν το μυστήριο του χρίσματος [...]. Ακόμη σοβαρότερο ήταν το γεγονός, τόνιζε ο Φώτιος, ότι οι λατίνοι κληρικοί στη Βουλγαρία προπαγάνδιζαν το δόγμα της διπλής εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος• αυτό ήταν καθαρή αίρεση [...].

D. Obolensky, Η Βυζαντινή Κοινοπολιτεία. Η Ανατολική Ευρώπη, 500-1453, μετ. Γ. Τσεβρεμές, Θεσσαλονίκη 1991, 158-159.

 2)Γιατί νομίζετε πέτυχαν οι Βυζαντινοί στην αποστολή του εκχριστιανισμού των Μοραβών σε αντίθεση με τους λατίνους ιεραποστόλους;(πηγή σελ 39- τι πίστευαν οι Λατίνοι για την θεωρία των τριών γλωσσών - τι πίστευαν οι Βυζαντινοί για το ίδιο θέμα; )
                   Ανασκευή της θεωρίας των τριών γλωσσών

Όταν ο Κωνσταντίνος ήταν στη Βενετία, μαζεύτηκαν οι λατινοι επίσκοποι, ιερείς και μοναχοί και στράφηκαν εναντίον του, όπως οι κουρούνες ενάντια στο γεράκι, και διατύπωσαν την αίρεση των τριών γλωσσών, λέγοντας: «Πώς συμβαίνει να έχεις επινοήσει για τους Σλάβους μια γραφή και να τους διδάσκεις κείμενα γραμμένα σ' αυτή, μια γραφή που δεν τη βρήκε ποτέ κανένας ως σήμερα ούτε απόστολος ούτε πάπας ούτε ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ούτε κι ο Ιερώνυμος; Εμείς ξέρουμε μόνο τρεις γλώσσες, στις οποίες επιτρέπεται να δοξολογείται γραπτώς ο θεός, την εβραϊκή, τη λατινική και την ελληνική». Ο Φιλόσοφος απάντησε: «Μήπως η βροχή δεν έρχεται από το Θεό και δεν πέφτει για όλους τους ανθρώπους; Μήπως ο ήλιος δεν λάμπει για όλους τους ανθρώπους και μήπως όλοι δεν αναπνέουμε τον ίδιο αέρα; [...] Πολλοί λαοί έχουν δική τους γραφή και κάθε λαός τιμά το θεό στη δική του γλώσσα [...]».

Βίος Κωνσταντίνου, γερμ. μετ. Jo. Bujnoch (Slavische Geschichtschreiber 1), Γκρατς-Βιέννη-Κολονία 1958, 71-72


     

Σάββατο 23 Μαΐου 2020

Α1,Α2,Α3,Α4 ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣIΛΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡIΣΤΟΚΡΑΤIΑ

(Συνέχεια Αρχαϊκής εποχής - ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣIΛΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡIΣΤΟΚΡΑΤIΑ  
σύντομη παρουσίαση https://www.slideshare.net/amalousanhti/6-30088773
 ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)Να συμπληρώσετε τα κενά
1. Οι Αθηναίοι ήταν ………………στην καταγωγή 
2. Το πρώτο πολίτευμα της Αθήνας ήταν η ………………και το δεύτερο η ……………. 
3. Την εξουσία των ευγενών αμφισβητούσαν οι ……………οι οποίοι είχαν αποκτήσει μεγάλη οικονομική δύναμη με την ανάπτυξη του ………………. 
4. Τα αιτήματα του λαού κατά την περίοδο της αριστοκρατίας ήταν (α) η κατάργηση των ……………. και (β) η σύνταξη …………………………………. 
5. Οι νόμοι του Δράκοντα ήταν γραμμένοι με …………….,δηλαδή ήταν πολύ …………………..
2. Να γράψετε τους θεσμούς του αριστοκρατικού πολιτεύματος
1. ………………………………… 
2.…………………………………. 
3. …………………………………  
4. ………………………………… 
5. ………………………………… 
6. ………………………………… 

Β4 Νεοελ/κη Λογ/χνια "ΚΙ ΟΜΩΣ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΔΕΝ ΕΡΧΟΤΑΝ" ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ

Το κείμενο του μαθήματος εδώ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1693,5427/
Ανάλυση μαθήματος https://2stav-glossa.blogspot.com/2013/12/blog-post_4.html - 
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1) Να γράψετε την περίληψη του μαθήματος 
2) Η ερώτηση 3 του σχολικού βιβλίου
  Θα μπορούσε να τελειώνει και διαφορετικά! Περιπτώσεις διαφορετικού τέλους του κειμένου

Δευτέρα 11 Μαΐου 2020

Β4 Περίληψη Ραψ Χ και Χ 247-394 Αναλυτική επεξεργασία

Χ (Έκτορος αναίρεσις): Ο Έκτορας μένει έξω από τα τείχη· στη ζυγαριά του Δία όμως η μοίρα του θανάτου βαραίνει ήδη εναντίον του. Στην προσπάθειά του να σωθεί από την ορμή του Αχιλλέα τρέχει τρεις φορές γύρω από το κάστρο της Τροίας. Ο Απόλλωνας τον εγκαταλείπει και η Αθηνά τον ξεγελά με τη μορφή του Δηίφοβου. Ο Αχιλλέας τον σκοτώνει και στη συνέχεια τον σέρνει δεμένο στο πίσω μέρος από το άρμα του, ενώ στα τείχη οι γονείς του και η γυναίκα του ξεσπούν σε σπαρακτικό θρήνο.

ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ Χ Έκτορος αναίρεσις ( ο θάνατος του Έκτορα)https://www.youtube.com/watch?v=B9b66r_NEOA
ΡΑΨΩΔΙΑ Χ 247-394 Αναλυτική επεξεργασία
 Άσκηση :Στο παρακάτω ποίημα του Κ.Καβάφη «Τρώες» να καταγράψεις
 τα σημεία που σου κάνουν εντύπωση σε σχέση με τη ραψ. Χ της Ιλιάδας.   
       Κ. Π. Καβάφης-Τρώες
Είν’ η προσπάθειές μας, των συφοριασμένων·
είν’ η προσπάθειές μας σαν των Τρώων.
Κομμάτι κατορθώνουμε· κομμάτι
παίρνουμ’ επάνω μας· κι αρχίζουμε
να ’χουμε θάρρος και καλές ελπίδες.

Μα πάντα κάτι βγαίνει και μας σταματά.
Ο Αχιλλεύς στην τάφρον εμπροστά μας
βγαίνει και με φωνές μεγάλες μάς τρομάζει.—

Είν’ η προσπάθειές μας σαν των Τρώων.
Θαρρούμε πως με απόφαση και τόλμη
θ’ αλλάξουμε της τύχης την καταφορά,
κι έξω στεκόμεθα ν’ αγωνισθούμε.

Aλλ’ όταν η μεγάλη κρίσις έλθει,
η τόλμη κι η απόφασίς μας χάνονται·
ταράττεται η ψυχή μας, παραλύει·
κι ολόγυρα απ’ τα τείχη τρέχουμε
ζητώντας να γλιτώσουμε με την φυγή.

Όμως η πτώσις μας είναι βεβαία. Επάνω,
στα τείχη, άρχισεν ήδη ο θρήνος.
Των ημερών μας αναμνήσεις κλαιν κι αισθήματα.
Πικρά για μας ο Πρίαμος κι η Εκάβη κλαίνε.
                                                                                                     [1905]
Κ. Π. Καβάφης. [1991] 1995. Τα Ποιήματα. Τόμ. Α΄ (1897–1918). Επιμ. Γ. Π. Σαββίδης. 4η έκδ. Αθήνα: Ίκαρος.

Β 4 ΙΛΙΆΔΑ ραψ Ρ,Σ,Τ,Υ,Φ, ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ

Ραψωδία Ρ (Μενελάου αριστεία): Σφοδρή μάχη ξεσπάει γύρω από το σώμα του Πατρόκλου. Ο Μενέλαος σκοτώνει τον Εύφορβο, ενώ ο Έκτορας αφαιρεί τα όπλα του Αχιλλέα από το νεκρό Πάτροκλο και τα φοράει. Η Αθηνά και ο Απόλλωνας εμψυχώνουν τις αντίπαλες παρατάξεις και εκεί που φαίνεται ότι θα νικήσουν οι Τρώες, τελικά ο Μενέλαος και ο Μηριόνης καταφέρνουν να απομακρύνουν το νεκρό με κάλυψη από τους δύο Αίαντες.
Σ (Οπλοποιία): Ακόμα το νεκρό του Πατρόκλου βρίσκεται σε κίνδυνο και ο Αχιλλέας -με προτροπή της Ίριδας- εμφανίζεται στα τείχη και φοβίζει τους Τρώες με κραυγές. Η Ήρα κάνει τον ήλιο να βασιλέψει νωρίτερα και η μάχη λήγει. Ο Έκτορας παρακούοντας τη συμβουλή του Πολυδάμαντα κρατά τους Τρώες στην πεδιάδα, όπου και στρατοπεδεύουν. Το φοβερό πόνο του Αχιλλέα έρχεται να απαλύνει η Θέτιδα, η οποία στη συνέχεια παρακαλεί τον Ήφαιστο να κατασκευάσει στο γιο της καινούργια πανοπλία. Η ασπίδα, που περιγράφεται αναλυτικά, είναι πλούσια διακοσμημένη με σκηνές από την ειρηνική ζωή και τον πόλεμο.
Τ (Μήνιδος απόρρησις): Το επόμενο πρωί η Θέτιδα φέρνει την καινούργια πανοπλία και ο Αχιλλέας συγκαλεί το στρατό, για να ανακοινώσει την επιστροφή του στη μάχη. Ο Αγαμέμνονας του υπόσχεται πλούσια δώρα καθώς και την επιστροφή της Βρισηίδας. Μετά βίας ο Αχιλλέας επιτρέπει στους πολεμιστές να φάνε πριν τη μάχη, ενώ λίγο πριν ξεκινήσουν, το άλογό του Ξάνθος προλέγει το θάνατό του.
Υ (Θεομαχία): Ο Δίας επιτρέπει στους θεούς να αναμειχθούν στη μάχη και έτσι αρχίζει η τελευταία και αγριότερη μάχη της Ιλιάδας. Ο Αχιλλέας εμφανίζεται σφοδρότατος και σπουδαίοι αντίπαλοι όπως ο Αινείας και ο Έκτορας γλιτώνουν μόνο χάρη στις επεμβάσεις του Ποσειδώνα και του Απόλλωνα, αντίστοιχα.
Φ (Μάχη παραποτάμιος): Ο Αχιλλέας γεμίζει τον ποταμό Σκάμανδρο με πτώματα, ο ποταμός εξεγείρεται και φέρνει τον ήρωα σε κίνδυνο. Οι θεοί επεμβαίνουν και η φωτιά του Ηφαίστου δαμάζει το Σκάμανδρο. Στον αγώνα μεταξύ των θεών υπερτερούν αυτοί που υποστηρίζουν τους Έλληνες. Η Αθηνά χτυπά τον 'Aρη και η Ήρα την 'Aρτεμη. Έπειτα όλοι επιστρέφουν στον Όλυμπο. Μπροστά στα τείχη της Τροίας ο Απόλλωνας -με τη μορφή του Αγήνορα- ανακόπτει την ορμή του Αχιλλέα, ώσπου οι Τρώες να κρυφτούν μέσα στα κάστρα.

Β1 Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ' και η αυγή της Νέας Εποχής

Παρουσίαση https://slideplayer.gr/slide/2886580/
Φτιάξτε το ψηφιδωτό:https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1d416231e39b
Βρείτε τις κρυμμένες λέξεις! https://alexgger.blogspot.com/2020/04/blog-post_4.html
  Άσκηση-Επεξεργασία πηγής
Αφού διαβάσετε το παρακάτω απόσπασμα από τη βιογραφία του Ιγνατίου, να επισημάνετε τις προϋποθέσεις που εξασφάλιζαν κοινωνική ανάδειξη στο Βυζάντιο κατά τον 9ο αι.
                             Η προσωπικότητα του Φωτίου
    Αυτός ο Φώτιος δεν ανήκε στους ταπεινούς και ανώνυμους, αλλά στους ευγενείς από καταγωγή και έγκριτους πολίτες και θεωρούνταν ο πιο προκομμένος στην κοσμική σοφία και σύνεση από όλους όσοι ασχολούνταν με τα ζητήματα της πολιτείας. Είχε τέτοιες γνώσεις στη γραμματική, την ποίηση, τη ρητορική, τη φιλοσοφία, την ιατρική και κάθε σχεδόν κοσμική επιστήμη, ώστε έλεγαν ότι όχι μόνο ξεχώριζε απ' όλους τους συγχρόνους του, αλλά συναγωνιζόταν ακόμη και τους αρχαίους. Στο πρόσωπο του συνδυάζονταν όλες οι αρετές: το ταλέντο, οι σπουδές, ο πλούτος, με τον οποίο αποκτούσε όποιο βιβλίο ήθελε, και πάνω απ' όλα η φιλοδοξία που τον έκανε να ξαγρυπνάει τις νύχτες, ασχολούμενος με τη μελέτη των βιβλίων.
Νικήτας ο Παφλαγών, Βίος Ιγνατίου, J.-P. Migne,Patrologia Graeca, τ. 105 (Παρίσι 1862), στήλη 509 Β.
Μπορείτε να βρείτε διάφορα εκπαιδευτικά παιχνίδια κι άλλα για το βυζάντιο γενικότερα εδώ http://exploringbyzantium.gr/EKBMM/Page?name=games&lang=gr

B4 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΟΙ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ


Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο στα νέα ελληνικά 

Παρουσίαση ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ https://www.slideshare.net/christostsatsouris/2-2-41585616
Τα είδη των συνθέτων https://www.slideshare.net/christostsatsouris/2-5-42186146
   Οι διαθέσεις του ρήματος.  https://www.slideshare.net/alexgger/ss-10620982
 Οι διαθέσεις του ρήματος. Παθητική Σύνταξη.  https://www.slideshare.net/christostsatsouris/4-2-44651228
Διάθεση είναι μια ιδιότητα του ρήματος με την οποία φαίνεται αν το υποκείμενο ενεργεί ή δέχεται μια ενέργεια ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.
ενεργητική διάθεση έχουν τα ρήματα που δείχνουν πως το υποκείμενο ενεργεί (λάμπει, φωτίζει).
Όταν, η ενέργεια του ρήματος πηγαίνει σε κάποιον άλλον (γη), τότε λέμε πως το ρήμα είναι ενεργητικό μεταβατικό.
Όταν έχουμε ρήματα που δηλώνουν απλώς ενέργεια, χωρίς η ενέργεια αυτή να πηγαίνει κάπου αλλού, τότε λέμε πως το ρήμα είναι ενεργητικό αμετάβατο.
Το πρόσωπο ή το πράγμα (γη) στο οποίο πηγαίνει η ενέργεια του υποκειμένου (ήλιος) το ονομάζουμε αντικείμενο. 
    Ασκησεις 
Να βρεις σε ποια φωνή ανήκουν τα παρακάτω ρήματα.1)http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/foni1.htm
Να βρεις σε ποια φωνή ανήκουν τα ρήματα του κειμένου.

A1,A2,A3,A4 ΑΡΧΑΪΚΉ ΕΠΟΧΉ - Η ΣΠΑΡΤΗ

Παρουσίαση 1)https://www.slideshare.net/varalig/a-e-55868552
3'λεπτο video τα αγόρια στην Αρχαία Σπάρτηhttps://www.youtube.com/watch?v=E1f8RwvC_bQ
και τα κορίτσια στην αρχαία Σπάρτη videohttps://www.youtube.com/watch?v=QXNESNaabM8 
 Ερωτήσεις 
1)Ποιες ήταν οι κοινωνικές τάξεις στη Σπάρτη, ποιοι τις αποτελούσαν και ποιες οι ασχολίες της κάθε μίας;
2)Ποια ήταν τα πολιτειακά όργανα της Σπάρτης και ποιες οι αρμοδιότητές τους; 
3)Τι ήταν ο «λακωνισμός»; (Συμβουλευθείτε το σχετικό κείμενο). Τι σημαίνει και πώς εξηγείται η φράση «περνάμε σπαρτιάτικα»;

Τετάρτη 6 Μαΐου 2020

Β4 Ραψ. Ο, Π Περιληψεις -Αναλυση Π 684-867

 Ραψ. Ο (Παλίωξις παρά των νεών): Όταν ξυπνά ο Δίας, οι Τρώες έχουν διωχτεί πέρα από την τάφρο. Μόλις τότε μαθαίνει η Ήρα τη θέλησή του με όλες τις λεπτομέρειες. Ο Ποσειδώνας υποχρεώνεται να εγκαταλείψει τη μάχη, ενώ ο Απόλλωνας εμψυχώνει τον Έκτορα, που εισβάλλει εκ νέου στο στρατόπεδο των Αχαιών. Οι Τρώες απειλούν πια με φωτιά τα πρώτα καράβια και ο μόνος που ανθίσταται ακόμα είναι ο Αίαντας.
Ραψωδία Π 684-867 Το κύκνειο άσμα και ο θάνατος του Πάτροκλου
Ραψ.Π (Πατρόκλεια) Ο Πάτροκλος, φτάνοντας στα πλοία των Μυρμιδόνων, εκθέτει τη σοβαρότητα της κατάστασης στον Αχιλλέα και τον κατηγορεί για τη σκληρή στάση του. Του ζητάει να επιτρέψει τουλάχιστον σ' αυτόν να οδηγήσει τους Μυρμιδόνες στη μάχη. Ο Πηλείδης, βλέποντας κιόλας καπνό να βγαίνει από το καράβι του Πρωτεσίλαου, υποχωρεί και επιτρέπει στον Πάτροκλο να φορέσει την πανοπλία του· συμβουλεύει όμως το φίλο του να μην απομακρυνθεί από τα πλοία.
Οι Μυρμιδόνες εξοπλίζονται γρήγορα και εξορμούν με ασυγκράτητη μανία. Οι Τρώες υποχωρούν τρομαγμένοι, ενώ οι Αργίτες ξεθαρρεύουν και τους τρέπουν σε άτακτη φυγή. Στην καταδίωξη πρωτοστατεί ο Πάτροκλος, ο οποίος σκοτώνει τόσους πολλούς εχθρούς, που μπορεί κανείς να μιλήσει για αριστεία. Ανάμεσα στα θύματά του είναι ο γιος του Δία και αρχηγός των Λυκίων Σαρπηδόνας και ο ηνίοχος του Έκτορα Κεβριόνης. Ο Πάτροκλος, μεθυσμένος από τις επιτυχίες του, έχει ξεχάσει την εντολή του Αχιλλέα να μην απομακρυνθεί από τα πλοία και συνεχίζει την καταδίωξη έως τις Σκαιές πύλες. Μόνο ένας θεός θα μπορούσε πλέον να τον σταματήσει.
Πράγματι, το πρώτο χτύπημα θα το δεχτεί από το χέρι του Απόλλωνα. Μες στην ορμή του δεν έχει αντιληφθεί την παρουσία του θεού-προστάτη της πόλης, που με μια κίνηση τον αφοπλίζει. Στη συνέχεια τον πληγώνει με το δόρυ του ο ικανότατος γιος του Πάνθου Εύφορβος. Το τελειωτικό χτύπημα θα το δώσει ο Έκτορας. Ο Πάτροκλος λίγο πριν ξεψυχήσει προφητεύει στον Έκτορα το θάνατό του, αλλά ο πρόμαχος των Τρώων, τυφλωμένος από τη νίκη του, τον χλευάζει και δείχνει να μην ακούει.
Ο θάνατος του Πατρόκλου παρουσίαση https://www.slideshare.net/mfroudaraki/ss-30275582
Σχεδιάγραμμα μαθήματος https://e-didaskalia.blogspot.com/2012/08/684-867.html?m=
  Ερωτήσεις 
1)Μετά τον στίχο 692 ακολουθεί η αριστεία του Πατρόκλου. Αφού ορίσεις τον όρο  «αριστεία»  να την εντοπίσεις στους στίχους.(γράψε μόνο τους στίχους)
"Αριστείες" στη Ιλιαδα https://www.slideshare.net/MariaPerra/ss-46820093
2)Στους στίχους 855 - 858 προβάλλεται η αντίληψη των ανθρώπων της Ομηρικής εποχής για τη ζωή και το θάνατο. Ποια είναι αυτή η αντίληψη;
3)Να εντοπίσετε στο κείμενο της ενότητας τα σημεία στα οποία συναντάμε τα παρακάτω εκφραστικά μέσα και στοιχεία τεχνικής(γράψε μόνο τους στίχους):
Παρομοίωση:_________________________________
Αποστροφή:  _________________________________
Επιφάνεια:     _________________________________
Ενανθρώπιση:_________________________________
Ειρωνεία:       _________________________________

Β4 ΙΛΙΑΔΑ ραψ. Κ, Λ, Μ, Ν, Ξ, Περιληπτικά

Κ (Δολώνεια): Αποφασίζεται να σταλούν ο Διομήδης και ο Οδυσσέας για κατασκοπία στο στρατόπεδο των Τρώων. Αλλά και ο Έκτορας έχει στείλει το Δόλωνα να κατασκοπεύσει τους Αχαιούς. Οι δύο Έλληνες τον συλλαμβάνουν και, αφού καταφέρνουν να του αποσπάσουν ό,τι ξέρει, τον θανατώνουν. Στο στρατόπεδο των Τρώων σκοτώνουν το νεοαφιχθέντα βασιλιά της Θράκης Ρήσο, κλέβουν τα θεϊκά του άλογα και επιστρέφουν στα καράβια.
Λ (Αγαμέμνονος αριστεία): Η καινούργια μέρα της μάχης θα διαρκέσει ως τη ραψωδία Σ. Στην αρχή της βρίσκεται η αριστεία του Αγαμέμνονα που ανατρέπει τα σχέδια του Δία. Ο πατέρας των θεών -μέσω της Ίριδας- παρακινεί τον Έκτορα να αποτραβηχτεί ώσπου να πληγωθούν οι Αγαμέμνονας, Διομήδης και Οδυσσέας. Στη συνέχεια, όμως, ο Έκτορας επιστρέφει στη μάχη και φέρνει τους Αχαιούς σε δύσκολη θέση. Ο Αχιλλέας παρακολουθεί από το πλοίο του τη μάχη και στέλνει τον Πάτροκλο να πάρει πληροφορίες. Ο Πάτροκλος συναντά το Νέστορα που του βάζει την ιδέα να παρακινήσει τον Αχιλλέα να συμμετάσχει, ή τουλάχιστον να πάρει ο ίδιος τα όπλα του φίλου του και να μπει στη μάχη.
Μ (Τειχομαχία): Εδώ αρχίζει ένα τμήμα της μάχης που θα διαρκέσει ως τη ραψωδία Ο. Στις ραψωδίες αυτές εναλλάσσονται και επικαλύπτονται επεισόδια με αριστοτεχνική συναρμογή. Οι Αχαιοί υποχωρούν στα πλοία και οι Τρώες επιτίθενται στο στρατόπεδό τους. Ύστερα από την αποτυχημένη επίθεση του 'Aσιου οι Τρώες εφορμούν ομαδικά, αλλά τους αποτρέπει ένας κακός οιωνός και ο Πολυδάμας συμβουλεύει να σταματήσουν την επίθεση. Όμως ο Έκτορας παρακούει και σπάζει την πύλη, ενώ ο Σαρπηδόνας γκρεμίζει ένα τμήμα της έπαλξης.
Ν (Μάχη επί ταις ναυσίν): Παρά την απαγόρευση του Δία ο Ποσειδώνας εμψυχώνει τους Έλληνες παίρνοντας τη μορφή του Κάλχαντα και του Θόαντα. Ο Ιδομενέας μάχεται πολύ σκληρά, αλλά ο Έκτορας συνεχίζει να επιτίθεται.
Ξ (Διός απάτη): Ο Αγαμέμνονας κάνει πάλι λόγο για επιστροφή στην πατρίδα, αλλά ο Οδυσσέας και ο Διομήδης αντιτίθενται. Η Ήρα δανείζεται από την Αφροδίτη τη μαγική ερωτική της ζώνη και παρασύρει το Δία σε ερωτικές περιπτύξεις, ύστερα από τις οποίες ο θεός πέφτει σε βαθύ ύπνο. Οι θεοί που συμπαθούν τους Έλληνες εκμεταλλεύονται την ευκαιρία να επέμβουν, ενώ ο Έκτορας βρίσκεται λιπόθυμος από την πέτρα που του πέταξε ο Αίαντας.
 
 

A1,A2,A3,A4 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ -ΠΟΛΙΣ ΚΡΑΤΟΣ - Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ

 Η πόλις κράτος και η Εξέλιξη του Πολιτεύματος παρουσίαση 
Μόνο τα πολιτεύματα σε 2λεπτο videaki https://www.youtube.com/watch?v=epH_ZusExIY
   Ερωτήσεις 
1. Ποια είναι τα βασικά μέρη της πόλης –κράτους;
2. Τι ήταν η οπλιτική φάλαγγα και ποια πολιτική σημασία είχε η δημιουργία της;
3.  Πώς εξελίχθηκε το πολίτευμα τα αρχαϊκά χρόνια;
Διαδραστική άσκηση επανάληψη ενότητας

Παρασκευή 1 Μαΐου 2020

B4 Ν. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ-

ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ - ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
5 λεπτο Θεατρικό https://www.youtube.com/watch?time_continue=41&v=0FztyCtL3G8
Παρουσίαση - βιογραφια Α.Τσεχοφ και ανάλυση κειμένου
https://www.slideshare.net/Vaspanag/ss-43380795
Σχεδιαγραμμα  μαθηματος- ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ-ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ-
ΘΕΜΑ: Η στάση της δασκάλας απέναντι στην εκμετάλλευση (φάρσα) του αφεντικού.
Κεντρική Ιδέα: Η παθητική στάση των εργαζομένων απέναντι στην οικονομική και κοινωνική εκμετάλλευση.
Θεματικά κέντρα του αφηγήματος:α)Η δειλή και παθητική συμπεριφορά της εργαζόμενης,η ψυχολογική πίεση και η εκμετάλλευσή της από τον εργοδότη β)η φάρσα του αφεντικού γ) ο ρόλος της δασκάλας. 
   ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η Ενότητα: «Τις προάλλες… Ευχαριστώ, ψιθύρισε».
2η Ενότητα: «Πετάχτηκα… βγήκε».
   ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1η: Η φάρσα του εργοδότη-πατέρα.
2η: Η αντίδραση του εργοδότη-πατέρα και η μοιρολατρική στάση της δασκάλας.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ
- Αφηγητής είναι ο εργοδότης της δασκάλας, της δεσποινίδας Ιουλίας. Εσωτερική Αφήγηση είναι πρόσωπο της ιστορίας 
- Παντογνώστης αφηγητής ο οποίος γνωρίζει τις σκέψεις της συνομιλήτριάς του.
- Στην αρχή και στο τέλος του διηγήματος επιλέγει την α’πρόσωπη αφήγηση, ενώ ενδιάμεσα αφηγείται σε γ’ πρόσωπο.
- Ο τρόπος παρουσίασης των προσώπων έχει χαρακτηριστικά θεατρικής σκηνής.
          Αφηγηματικοί τρόποι
   α.Περιγραφές.       β. Διάλογος.
Το διήγημα στηρίζεται κυρίως στο διάλογο μέσα από τον οποίο διαγράφονται οι χαρακτήρες των ηρώων, υπάρχει όμως και η περιγραφή (αντιδράσεις και κινήσεις της Ιουλίας).
ΓΛΩΣΣΑ: Η γλώσσα είναι απλή,άμεση, παραστατική κατανοητή με σύντομες και περιεκτικές φράσεις. Προσεκτική επιλογή των λέξεων. Ο λόγος του αφηγητή θέτει ένα τόσο σοβαρό και σημαντικό θέμα με λίγα και απλά λόγια.
ΥΦΟΣ: το ύφος είναι απλό και λιτό(απουσιάζουν τα σχήματα λόγου).Έχει χιουμοριστική διάθεση,είναι γρήγορο, ζωντανό και παραστατικό χάρη στο διάλογο και  ρεαλιστικό (απεικονίζει την πραγματικότητα) - αλλά και θεατρικό (διάλογος)
      ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: 
Προσωποποιήσεις:§2 «νευρικός βήχας», §4 «η φωνή της έτρεμε»
Μεταφορές.§3 «να’χεις τα μάτια σου τέσσερα»,
§ 5 «σκληρό μάθημα»
Παρομοιώσεις: §5 «σαν χαζή»
Eπαναλήψεις: §4 «όλα όλα», «Tρία ... τρία, τρία... ένα και ένα.», §5 «Oι άλλοι δε μου ’διναν τίποτα!... Δε σου ’διναν τίποτα» Eικόνες: §2 «H Iουλία έγινε κατακόκκινη», 
«Tο αριστερό μάτι της Iουλίας … δεν έβγαλε άχνα», 
§4 «Tα μάτια της Iουλίας ... πάνω στη μύτη της», «Kαι της έδωσα... τα έβαλε στην τσέπη της»,
§5 «Πετάχτηκα ορθός... στο γραφείο».
Aντιθέσεις: §2 «Tην έπιασε νευρικός βήχας... δεν έβγαλε άχνα», §5 «εγώ σε έκλεψα, σε λήστεψα! Kαι μου λες κι ευχαριστώ;», «Oι άλλοι δε μου ’διναν τίποτα!...»
Ερωτήσεις
1) Ποια είναι τα θεματικά κέντρα του διηγήματος;
2) Χωρίστε το αφήγημα σε δύο ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμιά.
3.α)Ποιος ο ρόλος του(της)δασκάλου(-ας) άλλοτε και τώρα;Τι οφείλει να μεταδίδει στους μαθητές; β)Η δασκάλα του διηγήματος μπορεί να γίνει «παράδειγμα προς μίμηση» για τους μαθητές της; Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας.

Α1,Α2,Α3,Α4 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ  (800-479) συνοπτικά σε video
https://www.youtube.com/watch?v=xlP383EHG-I
Ο Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ
Παρουσίαση
 https://www.slideshare.net/irinikel/b-a-42096887
 video
https://www.youtube.com/watch?v=G0cyWBFCHUE&t=217s
Χάρτης β αποικισμού ( πατήστε το τετραγωνάκι αριστερά και στη νέα σελίδα κάντε κλικ στα μικρά τετραγωνάκια κάτω) http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2822?locale=el
κι άλλος χάρτης
https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=fa9d6bedacb44092a63b99adee8f2eac
     ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1) Ποια ήταν τα αίτια του Β΄ αποικισμού;
2) Σε ποιες περιοχές εξαπλώθηκαν οι Έλληνες κατά τον Β αποικισμό;
3) Ποιες ήταν οι συνέπειες του Β αποικισμού;
4) Συμπληρώστε τα κενά του κειμένου με τις παρακάτω λέξεις:
πόλη-κράτος, εμπόριο, Ιταλία,αποικίες, μητρόπολη,φιλικές, γης

Από τον 8ο αι. έως και τον 6ο αι. π.Χ. οι Έλληνες ίδρυσαν πολλές _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Οι περισσότερες έγιναν στον Εύξεινο Πόντο, στη Σικελία και στην Κάτω _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.Κάθε αποικία είχε στενούς δεσμούς με τη _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ , αλλά ήταν μια
ανεξάρτητη _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Βασική αιτία της μετανάστευσης των Ελλήνων ήταν η έλλειψη_ _ _ _ _ _ _ _για καλλιέργεια. Με την ίδρυση των αποικιών αναπτύχθηκε σημαντικά το_ _ _ _ _ _ _ . Οι σχέσεις όμως των αποίκων με τους ντόπιους δεν ήταν πάντα
_ _ _ _ _ _ _.
5)Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Στήλης Α με αυτές της Στήλης Β.
             Α΄                                             Β΄
I. Μεγάλη Ελλάδα                (α) συνέπεια Β΄ ελληνικού αποικισμού
II. Οικιστής                           (β) Κάτω Ιταλία
III. Κοπή νομισμάτων           (γ) συνέπεια Α΄ και Β΄ ελληνικού αποικισμού
IV. Ανάπτυξη εμπορίου        (δ) αρχηγός αποστολής