Σάββατο 28 Μαρτίου 2020

Β 4 περιγραφή - ασκήσεις

                     Πε ρ ι γ ρ α φ ή
Περιγραφή είναι η αναπαράσταση με λόγο (γραπτό ή προφορικό) χώρων, προσώπων, αντικειμένων, φαινομένων κ.λπ.
Βασικά χαρακτηριστικά / στοιχεία της περιγραφής:
• Η περιγραφή ως είδος κειμένου συνδέεται κυρίως με το χώρο (δηλαδή τα περιγραφικά κείμενα οργανώνονται με άξονα το χώρο).
• Η περιγραφή ακολουθεί πορεία από το γενικό (γενικές εικόνες) στο ει- δικό(λεπτομερειακές εικόνες).
• Το σημείο περιγραφής μπορεί να κινείται ή να είναι σταθερό, όταν ο συγγραφέας μένει ακίνητος και από εκεί περιγράφει το χώρο.
• Η γλώσσα της περιγραφής χαρακτηρίζεται από σαφήνεια, ακρίβεια, ζωντάνια και
παραστατικότητα, που επιτυγχάνονται με τη χρήση πολλών επιθέτων.
• Στα περιγραφικά κείμενα κυριαρχεί ο ενεστώτας, τα εξακολουθητικά και τα βοηθητικά ρήματα (είμαι, έχω).
            • Η περιγραφή μπορεί να είναι:
  – υποκειμενική (π.χ. λογοτεχνικά κείμενα)
  – αντικειμενική (π.χ. επιστημονικά κείμενα)
    Είδη περιγραφής
    ·        χώρου / τοπίου / κτιρίου
   ·         αντικειμένου
   ·         προσώπου / ατόμου
   ·         λειτουργίας / διαδικασίας για την
   ·         κατασκευή ή τη χρήση αντικειμένου
   Περιγραφικά κείμενα συναντούμε:
     • σε πρακτικούς οδηγούς (π.χ. τουριστικός οδηγός)
     • σε εφημερίδες
     • σε περιοδικά
     • σε ενημερωτικά φυλλάδια
     • σε διαφημιστικά φυλλάδια
     • σε έντυπα για την κατασκευή, τη λειτουργία ή τη χρήση ενός           αντικειμένου (συσκευής, παιχνιδιού κ.λπ.)
     • σε σχολικά εγχειρίδια
     • σε καταλόγους μουσείων
     • σε επίσημα έγγραφα
  Περισσότερα για την περιγραφή προσώπου εδώ http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/glossa/01-1-1-PerigrafiPro.htm  δώστε ιδιαίτερη σημασία στο 3ο Η περιγραφή και οι μαθητές 
Περισσότερα για την περιγραφή έργου τέχνης  http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/glossa/01-3-1-PerigrafiTexnis.htm
Περισσότερα για την περιγραφή  τοπίουhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/glossa/01-2-1-PerigrafiTopio.htm

             ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1) Ας διαβάσουμε τις παρακάτω περιγραφές. Μπορούμε να εντοπίσουμε τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε η καθεμιά και τον τρόπο που επέλεξε ο κάθε συγγραφέας να περιγράψει το αντικείμενό του;
Μποτιτσέλι«Η Συκοφαντία του Απελλή» [πηγή: Βικιπαίδεια]
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%97_%CE%A3%CF%85%CE%BA%CE%BF%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%91%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AE_%28%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%B9%CF%84%CF%83%CE%AD%CE%BB%CE%B9%29
«Καμηλοπάρδαλη» [πηγή: Βικιπαίδεια]

2 )Προσπαθήστε να περιγράψετε στους συμμαθητές σας γραπτά σε κείμενο word όποια από τις παρακάτω εικόνες θέλετε.
Θεόφιλος, " Άρτεμις και Αθηνά" https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi/painting/mesopolemos/i-genia-tou-30-paradosi-kai-monternismos/athina-kai-artemis.html
Λύτρας Νίκος "βάρκα με πανί"  https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi/painting/pros-enan-elliniko-monternismo/phos-kai-hroma-elliniko/barka-me-pani-panormos-tinos.html

Φλωρά Καραβία Θάλεια, Κωνσταντινουπολη  https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi/painting/guro-sto-1900/epibioseis-tou-impresionismou/konstantinoupoli-1862.html 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου