Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020

Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2020

Γ4 Ν. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

     Ρήγας Βελεστινλής(Ρήγας Φερραίος)
    ΘΟΥΡΙΟΣ Παρουσίαση https://www.slideshare.net/katerina60/ss-71833399 
 Νεοελληνικός διαφωτισμός https://www.slideshare.net/katerina60/ss-71833692
 Ρήγας Βελεστινλής : Γεννήθηκε το 1857 στο Βελεστίνο ( αρχαίες Φερές ) της Μαγνησίας και αποδείχθηκε δάσκαλος του γένους.  Πληροφορίες για το Ρήγα https://www.slideshare.net/somakris/ss-28712230 
          Ανάλυση κειμένου -πηγή : Φιλολογικά δρώμενα (https://mnfilologos.wordpress.com/2013/10/10/thourios_rigasferaios/)
Το έργο «Θούριος» είναι ένας πατριωτικός ύμνος που προτρέπει σε απελευθερωτικό αγώνα.Περιλαμβάνει 126 στίχους από τους οποίους δίνονται στο απόσπασμα οι 40 πρώτοι.
Η λέξη «θούριος, σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες, σήμαινε ορμητικός, πολεμικός. Με αυτό τον τίτλο θέλει να αποδώσει το επαναστατικό περιεχόμενο του ποιήματος
Είδος :  πατριωτικό, επαναστατικό άσμα
Θέμα :  Η προτροπή του ποιητή προς τους σκλαβωμένους Έλληνες για  επανάσταση κατά των Τούρκων ( Οθωμανών ).
Γλώσσα :  Δημοτική ( φαναριώτικη ) με ιδιωματισμούς ( πχ ψένουν ), τουρκικές λέξεις και λόγιες ( πχ να ζούμεν )
Ύφος :  απλό ζωντανό, γιατί παρουσιάζει το φλογερό κήρυγμα του Ρήγα
Στίχος :  ιαμβικός, οξύτονος 13 σύλλαβος ( κάθε στίχος αποτελείται από έναν 7σύλλαβο και από έναν 6σύλλαβο ), με ζευγαρωτή ομοιοκαταληξία
Συναισθήματα :Πατριωτικός ενθουσιασμός Αγάπη για ελευθερία
    Δομή :
1η ενότητα :  στ. 1-8 , προοίμιο- δυσκολίες των κλεφτών από τη σκλαβιά ( τα δεινά της σκλαβιάς )
2η ενότητα : στ 9-20 Αποτελέσματα δουλείας
3η ενότητα : στ. 21-30 Προτροπή σε απελευθερωτικό αγώνα
4η ενότητα : στ. 31-40 όρκος για κοινό αγώνα και συνέπειες παράβασης του όρκου
                         Ανάλυση 1ης ενότητας
Στ. 1 « ως πότε παλικάρια» : ξέσπασμα απελπισίας, αγανάκτησης, οργής του ποιητή για τις άθλιες συνθήκες των σκλαβωμένων Ελλήνων.
      Παρουσίαση δυσκολιών των κλεφτών ( στ 1-8 ) :
1) ζουν σε στενότητα ( στα στενά ) = ανασφάλεια ( μεταφορικά )
2) σα λιοντάρια ( παρομοίωση ) = μοναχικά, σε μέρη δύσβατα, σε ορεινές περιοχές
3) σε σπηλιές και όχι σε σπίτια, όπως οι άλλοι άνθρωποι
4) στερούνται την κοινωνική ζωή, βλέποντας «κλαδιά» ( δάση ) αντί για ανθρώπους
5) ζουν μακριά από τους δικούς τους
6) σε μια σκλαβωμένη Πατρίδα
Χρησιμοποιεί α΄ πληθυντικό πρόσωπο, απευθυνόμενος στους κλέφτες αλλά τοποθετώντας και τον εαυτό του μέσα σε αυτούς ( πιθανόν και από προσωπική εμπειρία )
Οι ερωτήσεις είναι ρητορικές και με αυτές καλεί όλους τους Έλληνες ( Ρωμιούς ) να επαναστατήσουν για την ελευθερία τους
Γνωμικό : διατυπώνει την άποψη για μια ώρα ελεύθερης ζωής παρά για μακροχρόνια δουλεία που ισοδυναμεί με φυλακή ( έμμεση προτροπή για αγώνα και επανάσταση ). Έμμεσα καταγράφει τις εμπειρίες των Ελλήνων ( φυλακίσεις, καταπίεση ) στα χρόνια της Τουρκοκρατίας.
   Σχήματα λόγου
Παρομοίωση : στ. 2  «σα λιοντάρια»
Ασύνδετο :  στ. 1-2, 3-4
Μεταφορά : «πικρή σκλαβιά», «χάνουμε αδέρφια», «παρά σκλαβιά και φυλακή»
Αντίθεση : «ελεύθερη ζωή- σκλαβιά»
                       Ανάλυση 2ης ενότητας
Χρησιμοποιεί β’  ενικό πρόσωπο γιατί απευθύνεται σε όλους τους σκλαβωμένους ( αμεσότητα )
Στ. 9 ρητορική ερώτηση( η ζωή χωρίς ελευθερία δεν έχει αξία )
Στ. 10 καλεί κάθε σκλαβωμένο Ρωμιό να σκεφτεί τα αποτελέσματα, τις συνέπειες της δουλείας :
Α) απώλεια ζωής ή ισόβια βάσανα ( ψένουν στη φωτιά )
Β) απόλυτη υποταγή στον τύραννο ( Σουλτάνο ) και εκμετάλλευση από αυτόν ( στ.12-14 )
Γ) Ο τύραννος κοιτά το συμφέρον του και την εξουσία του και θανατώνει/τιμωρεί όλους ανεξάρτητα από αξιώματα, τίτλους, εθνικότητες, φυλές, κοινωνικές τάξεις ( παραδείγματα επωνύμων Φαναριωτών που θανατώθηκαν )
Δ) Καμία πρόοδος δε σημειώνεται ( στασιμότητα, στ 20 )
Υπάρχει ιεραρχική κλιμάκωση των δεινών της δουλείας που ξεκινά από την καταπίεση ( στ 11-16 ) και φτάνει μέχρι τη θανάτωση ( στ. 17-20 ) – δραματική ατμόσφαιρα : άρα απευθύνεται όχι μόνο στους Έλληνες- Ρωμιούς και στους άλλους λαούς των Βαλκανίων αλλά και στους καταπιεσμένους Τούρκους
           Σχήματα λόγου: Μεταφορά :   ( ψένουν …φωτιά , το αίμα σου να πιει, καθρέπτης είν’ να ιδής )
                              Ανάλυση 3ης ενότητας
Αποτελεί παραινετική στροφή
Χρήση β’ ενικού, α’ πληθυντικού πληθυντικού: ελάτε, ας κάμωμεν, να βάλωμεν (προτρεπτική προστακτική και υποτακτική )
Στ.22 η απόφαση για Αγώνα ( επανάσταση ) πρέπει να επισφραγιστεί με όρκο στο Σταυρό
Στ. 23  όραμα για ίδρυση ενός κράτος με ικανούς, άξιους ηγέτες που διαπνέονται από πατριωτισμό
Στ. 25    Οι νόμοι ορίζουν το «κράτος δικαίου» , απαραίτητη η υπακοή στους νόμους, ενώ η αναρχία θεωρείται δουλεία, αφού δεν υπάρχουν νόμοι για να περιφρουρούν τα δικαιώματα των ανθρώπων ( στ. 27 )
                           Σχήματα λόγου
Προσωποποίηση : « οι Νόμοι», «η Πατρίδα»
Παρομοίωση : ( η αναρχία ομοιάζει την σκλαβιά, σαν θηρία  )
Μεταφορά : ( σκληρή φωτιά )
Αντίθεση : αρχηγός- αναρχία
                          Ανάλυση 4ης ενότητας
Προηγείται η αφήγησηορκίζεται στον Ουρανό και όχι στο σταυρό, ίσως για να δείξει έναν υπερεθνικό χαρακτήρα της επανάστασης
Σε α΄ πρόσωπο, αρχίζει με την επίκληση του Θεού
        Δεσμεύσεις όρκου 
α) δε θα γίνει όργανο του κατακτητή, στ. 32
β) δε θα δουλέψει για τα συμφέροντά τους και δε θα παρασυρθεί από τις υποσχέσεις τους  στ 33-34
γ) μόνος σκοπός : ο αφανισμός των εχθρών (τυράννων )στ.35-36
δ) πίστη στη πατρίδα στ. 37
ε) απόλυτη υπακοή στους άρχοντες ( στρατηγό ) στ.38
στ ) τιμωρία στους επίορκους-σκληρή τιμωρία από την παράβαση του όρκου
(εικόνα- παρομοίωση : σαν καπνός, μεταφορά : συντρίβω τον ζυγόν  και υπερβολή : «ν’ αστράψει …καπνός» )

Άσκησεις : 1)Σε ποια σημεία του κειμένου διακρίνονται οι κοινωνικοπολιτικές ιδέες του Βελεστινλή; 
                   2) Να επισημάνετε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στους   δύο όρκους
                  Ο όρκος των φιλικών (απόσπασμα)
  Τέλος πάντων ορκίζομαι εις Σε, ω ιερά πλην τρισάθλια Πατρίς ! Ορκίζομαι εις τας πολυχρονίους βασάνους Σου. Ορκίζομαι εις τα πικρά δάκρυα τα οποία τόσους αιώνας έχυσαν και χύνουν τα ταλαίπωρα τέκνα Σου, εις τα ίδια μου δάκρυα, χυνόμενα κατά ταύτην την στιγμήν, και εις την μέλλουσαν ελευθερίαν των ομογενών μου ότι αφιερώνομαι όλως εις Σε. Εις το εξής συ θέλεις είσαι η αιτία και ο σκοπός των διαλογισμών μου. Το όνομά σου ο οδηγός των πράξεών μου, και η ευτυχία Σου η ανταμοιβή των κόπων μου. Η θεία δικαιοσύνη ας εξαντλήσει επάνω εις την κεφαλήν μου όλους τους κεραυνούς της, το όνομά μου να είναι εις αποστροφήν, και το υποκείμενόν μου το αντικείμενον της κατάρας και του αναθέματος των Ομογενών μου, αν ίσως λησμονήσω εις μίαν στιγμήν τας δυστυχίας των και δεν εκπληρώσω το χρέος μου. Τέλος ο θάνατός μου ας είναι η άφευκτος τιμωρία του αμαρτήματός μου, δια να μη λησμονώ την αγνότητα της Εταιρείας με την συμμετοχήν μου".

Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2020

Γ4 ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - Α΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ

 Η τραγωδία ΕΛΕΝΗ σε ψηφιακό κόμικ από το Γ2 του Ειδικού Γυμνασίου Ηρακλείου Κρήτης  https://www.youtube.com/watch?v=1-F3Y1a5D64

Η 1η σκηνή  = ο Μονόλογος του Μενελάου (θυμηθείτε το ιδιο κανει κ η Ελένη στον πρόλογο - ο μονόλογος της Ελένης) Παρουσιαση 1ης σκηνης του Α΄ επεισοδίουhttps://www.slideshare.net/christostsatsouris/1-437494  

ΑΣΚΗΣΕΙΣ   1) Ο Ευριπίδης μας δίνει πληροφορίες για το ντύσιμο και την εικόνα του ήρωα. Βρες τους στίχους .Γιατί νομίζεις πως παρουσιάζεται έτσι ο ήρωας; 2)Να αναλύσετε σε μία παράγραφο το απόφθεγμα των στίχων 474-476  3) Να καταγράψετε επιγραμματικά τα «κατά ποσόν» και τα «κατά ποιόν» μέρη της τραγωδίας

Σχολιασμός των αποφθεγμάτων που υπάρχουν στους στίχους 474-475, 507 και 575 1) https://filologia12.blogspot.com/2014/11/474-475-507-575.html 2) https://filologia12.blogspot.com/2014/12/474-476-507-575.html   

Σχολιασμός για ολόκληρο το Α΄ Επεισόδιοhttp://users.sch.gr/elnas/joomla2015/index.php/mathimata/arxaia-elliniki-grammateia/evripidou-eleni/26-a-epeisodio-st-437-575     κάποιες Ερωτήσεις με τις Απαντήσεις για ΟΛΟΚΛΗΡΟ το Α΄ επεισόδιο (εμείς είμαστε στην Α΄ σκηνή )

https://filo-logein.blogspot.com/2015/12/blog-post.html

 Στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου παρουσιάστηκε  στις 16 και 17/7/1977  η Ελένη του Ευριπίδη από την  Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.  Στο ρόλο του Μενέλαου ακούμε τον Βασίλη Κανάκη  και στο ρόλο της Γερόντισσας την Ελένη Ζαφειρίου.Το ηχητικό υλικό προέρχεται από το ψηφιοποιημένο αρχείο του Εθνικού Θεάτρου. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SbgsnhL911A

Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2020

Γ4 Ενότητα 2η

  1) Κείμενο-μετάφραση 

και παράλληλο κείμενο - μετάφραση 

http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/oles%20oi%20metafraseis%20c.htm

2 )Η μετάφραση  μιας- μιας σειρας

http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/metafraseis%20c%20gym/c02xm.htm  πιο συγκεκριμένα δείτε αυτό το σημείο της σελίδας (Δες τη μετάφραση κάθε σειράς πατώντας στο μ ή εμφάνισε - απόκρυψε όλη τη μετάφραση πατώντας εδώ)

2)Ταφικές τελετές για τους νεκρούς πολέμου http://www.fhw.gr/chronos/05/gr/society/public_funeral_celebrate.html

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020

Γ4 ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

 

ΕΛΕΝΗ ΓΕΝΙΚΑ https://slideplayer.gr/slide/2842599/

ΠΡΟΛΟΓΟΣ https://www.slideshare.net/katerina60/ss-9234557

ΠΑΡΟΔΟΣ  -Περίληψη στίχων 192 - 436

Μετά την αποχώρηση του Τεύκρου η Ελένη ξεσπά σε θρήνο για τις συμφορές της. Οι κραυγές πόνου κάνουν τις γυναίκες του χορού να παρατήσουν το πλύσιμο των ρούχων στη θάλασσα και να έρθουν προς την Ελένη, για να μάθουν το λόγο του θρήνου της. Η Ελένη μεταφέρει στις γυναίκες του χορού τις ειδήσεις που έφερε ο Τεύκρος, καταριέται την τύχη της και δηλώνει ότι αποφάσισε να αυτοκτονήσει. Ο χορός τότε προσπαθεί να αποτρέψει την Ελένη από την απόφασή της λέγοντας ότι δε θα πρέπει να θεωρήσει τις ειδήσεις αληθινές και τη συμβουλεύει να ρωτήσει τη μάντισσα Θεονόη για το αν ζει ο Μενέλαος. Η Ελένη δέχεται και μαζί με τις γυναίκες μπαίνει στο παλάτι, για να βρει τη Θεονόη.

   Ασκήσεις
 1. Ποια στοιχεία συνθέτουν την τραγικότητα της Ελένης; 2. Ποια είναι τα κατά ποιον και ποια τα κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας ;

Παρουσίαση :https://www.slideshare.net/christostsatsouris/192-436   Σχολιασμός 1)https://lappeio.blogspot.com/2012/10/1-2-437-541.html 2) https://alexgger.blogspot.com/2015/11/blog-post_20.html

 

Β3 - Β4 2/11/20

 https://firelands.blogspot.com/2020/04/b1.html

Γ4 Ν. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ 4/11/20

 ΚΕΙΜΕΝΟ http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2218/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Gymnasiou_html/index02_01.html

ΥΠΟΘΕΣΗ https://www.slideshare.net/gymagias/ss-87842485

ΤΡΑΓΟΥΔΙ  https://youtu.be/oKfeWJSoH1U

ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΧΑΡΟΣ https://youtu.be/AYPGReUPQLs

 

 

Γ4 - Ν. ΓΛΩΣΣΑ -2/11/20

 

 ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ -ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

1) https ΕΝ://www.slideshare.net/anny1976/ss-65461675

2) ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ 1) http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/syn-pro-nea-2.htm  2)http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/syn-pro-nea-1.htm

ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ https://blogs.sch.gr/mentekidis/2019/10/20/neoelliniki-glossa-g-gymnasioy-3-enotita-3i-stereotypa-ratsismos/