ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ - ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
5 λεπτο Θεατρικό https://www.youtube.com/watch?time_continue=41&v=0FztyCtL3G8
Παρουσίαση - βιογραφια Α.Τσεχοφ και ανάλυση κειμένου
https://www.slideshare.net/Vaspanag/ss-43380795
Σχεδιαγραμμα μαθηματος- ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ-ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ-
ΘΕΜΑ: Η στάση της δασκάλας απέναντι στην εκμετάλλευση (φάρσα) του αφεντικού.
Κεντρική Ιδέα: Η παθητική στάση των εργαζομένων απέναντι στην οικονομική και κοινωνική εκμετάλλευση.
Θεματικά κέντρα του αφηγήματος:α)Η δειλή και παθητική συμπεριφορά της εργαζόμενης,η ψυχολογική πίεση και η εκμετάλλευσή της από τον εργοδότη β)η φάρσα του αφεντικού γ) ο ρόλος της δασκάλας.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η Ενότητα: «Τις προάλλες… Ευχαριστώ, ψιθύρισε».
2η Ενότητα: «Πετάχτηκα… βγήκε».
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1η: Η φάρσα του εργοδότη-πατέρα.
2η: Η αντίδραση του εργοδότη-πατέρα και η μοιρολατρική στάση της δασκάλας.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ
- Αφηγητής είναι ο εργοδότης της δασκάλας, της δεσποινίδας Ιουλίας. Εσωτερική Αφήγηση είναι πρόσωπο της ιστορίας
- Παντογνώστης αφηγητής ο οποίος γνωρίζει τις σκέψεις της συνομιλήτριάς του.
- Στην αρχή και στο τέλος του διηγήματος επιλέγει την α’πρόσωπη αφήγηση, ενώ ενδιάμεσα αφηγείται σε γ’ πρόσωπο.
- Ο τρόπος παρουσίασης των προσώπων έχει χαρακτηριστικά θεατρικής σκηνής.
Αφηγηματικοί τρόποι
α.Περιγραφές. β. Διάλογος.
Το διήγημα στηρίζεται κυρίως στο διάλογο μέσα από τον οποίο διαγράφονται οι χαρακτήρες των ηρώων, υπάρχει όμως και η περιγραφή (αντιδράσεις και κινήσεις της Ιουλίας).
ΓΛΩΣΣΑ: Η γλώσσα είναι απλή,άμεση, παραστατική κατανοητή με σύντομες και περιεκτικές φράσεις. Προσεκτική επιλογή των λέξεων. Ο λόγος του αφηγητή θέτει ένα τόσο σοβαρό και σημαντικό θέμα με λίγα και απλά λόγια.
ΥΦΟΣ: το ύφος είναι απλό και λιτό(απουσιάζουν τα σχήματα λόγου).Έχει χιουμοριστική διάθεση,είναι γρήγορο, ζωντανό και παραστατικό χάρη στο διάλογο και ρεαλιστικό (απεικονίζει την πραγματικότητα) - αλλά και θεατρικό (διάλογος)
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ:
Προσωποποιήσεις:§2 «νευρικός βήχας», §4 «η φωνή της έτρεμε»
Μεταφορές.§3 «να’χεις τα μάτια σου τέσσερα»,
§ 5 «σκληρό μάθημα»
Παρομοιώσεις: §5 «σαν χαζή»
Ερωτήσεις
1) Ποια είναι τα θεματικά κέντρα του διηγήματος;
2) Χωρίστε το αφήγημα σε δύο ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμιά.
3.α)Ποιος ο ρόλος του(της)δασκάλου(-ας) άλλοτε και τώρα;Τι οφείλει να μεταδίδει στους μαθητές; β)Η δασκάλα του διηγήματος μπορεί να γίνει «παράδειγμα προς μίμηση» για τους μαθητές της; Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας.
5 λεπτο Θεατρικό https://www.youtube.com/watch?time_continue=41&v=0FztyCtL3G8
Παρουσίαση - βιογραφια Α.Τσεχοφ και ανάλυση κειμένου
https://www.slideshare.net/Vaspanag/ss-43380795
Σχεδιαγραμμα μαθηματος- ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ-ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ-
ΘΕΜΑ: Η στάση της δασκάλας απέναντι στην εκμετάλλευση (φάρσα) του αφεντικού.
Κεντρική Ιδέα: Η παθητική στάση των εργαζομένων απέναντι στην οικονομική και κοινωνική εκμετάλλευση.
Θεματικά κέντρα του αφηγήματος:α)Η δειλή και παθητική συμπεριφορά της εργαζόμενης,η ψυχολογική πίεση και η εκμετάλλευσή της από τον εργοδότη β)η φάρσα του αφεντικού γ) ο ρόλος της δασκάλας.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η Ενότητα: «Τις προάλλες… Ευχαριστώ, ψιθύρισε».
2η Ενότητα: «Πετάχτηκα… βγήκε».
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1η: Η φάρσα του εργοδότη-πατέρα.
2η: Η αντίδραση του εργοδότη-πατέρα και η μοιρολατρική στάση της δασκάλας.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ
- Αφηγητής είναι ο εργοδότης της δασκάλας, της δεσποινίδας Ιουλίας. Εσωτερική Αφήγηση είναι πρόσωπο της ιστορίας
- Παντογνώστης αφηγητής ο οποίος γνωρίζει τις σκέψεις της συνομιλήτριάς του.
- Στην αρχή και στο τέλος του διηγήματος επιλέγει την α’πρόσωπη αφήγηση, ενώ ενδιάμεσα αφηγείται σε γ’ πρόσωπο.
- Ο τρόπος παρουσίασης των προσώπων έχει χαρακτηριστικά θεατρικής σκηνής.
Αφηγηματικοί τρόποι
α.Περιγραφές. β. Διάλογος.
Το διήγημα στηρίζεται κυρίως στο διάλογο μέσα από τον οποίο διαγράφονται οι χαρακτήρες των ηρώων, υπάρχει όμως και η περιγραφή (αντιδράσεις και κινήσεις της Ιουλίας).
ΓΛΩΣΣΑ: Η γλώσσα είναι απλή,άμεση, παραστατική κατανοητή με σύντομες και περιεκτικές φράσεις. Προσεκτική επιλογή των λέξεων. Ο λόγος του αφηγητή θέτει ένα τόσο σοβαρό και σημαντικό θέμα με λίγα και απλά λόγια.
ΥΦΟΣ: το ύφος είναι απλό και λιτό(απουσιάζουν τα σχήματα λόγου).Έχει χιουμοριστική διάθεση,είναι γρήγορο, ζωντανό και παραστατικό χάρη στο διάλογο και ρεαλιστικό (απεικονίζει την πραγματικότητα) - αλλά και θεατρικό (διάλογος)
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ:
Προσωποποιήσεις:§2 «νευρικός βήχας», §4 «η φωνή της έτρεμε»
Μεταφορές.§3 «να’χεις τα μάτια σου τέσσερα»,
§ 5 «σκληρό μάθημα»
Παρομοιώσεις: §5 «σαν χαζή»
Eπαναλήψεις: §4 «όλα όλα», «Tρία ... τρία, τρία... ένα και ένα.», §5 «Oι άλλοι δε μου ’διναν τίποτα!... Δε σου ’διναν τίποτα» Eικόνες: §2 «H Iουλία έγινε κατακόκκινη»,
«Tο αριστερό μάτι της Iουλίας … δεν έβγαλε άχνα»,
§4 «Tα μάτια της Iουλίας ... πάνω στη μύτη της», «Kαι της έδωσα... τα έβαλε στην τσέπη της»,
§5 «Πετάχτηκα ορθός... στο γραφείο».
Aντιθέσεις: §2 «Tην έπιασε νευρικός βήχας... δεν έβγαλε άχνα», §5 «εγώ σε έκλεψα, σε λήστεψα! Kαι μου λες κι ευχαριστώ;», «Oι άλλοι δε μου ’διναν τίποτα!...»
1) Ποια είναι τα θεματικά κέντρα του διηγήματος;
2) Χωρίστε το αφήγημα σε δύο ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμιά.
3.α)Ποιος ο ρόλος του(της)δασκάλου(-ας) άλλοτε και τώρα;Τι οφείλει να μεταδίδει στους μαθητές; β)Η δασκάλα του διηγήματος μπορεί να γίνει «παράδειγμα προς μίμηση» για τους μαθητές της; Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου